De ‘three-in-one’-hoek :-)

Standard

Ik wil al zo graag een leuke bouwhoek in de klas. Al zo lang ik lesgeef, probeer ik het jaar na jaar, maar nooit lukt het echt. Er wordt wel gebouwd, dat wel, met veel fantasie ook, en met allerlei materialen die ik nu en dan vind of ‘tevoorschijn tover’.

Bovendien ben ik gek op de klasjes waar gewerkt wordt volgens de principes van Reggio Emilia. De houten blokken, de mandjes met kleine spulletjes, het natuurlijke uitzicht (letterlijk en figuurlijk) van de hoeken,… ik ben er dol op.

Mijn bouwhoek heeft al overal gezeten. In een klein hoekje waar dan uitgebreid kon worden, op een grotere plek in de klas, als aanhangsel van de onthaalhoek, in het midden van mijn lokaal op een open plek,… en ik was het eigenlijk echt wel beu, al dat gezoek en gewroet, nergens met mijn materiaal naartoe kunnen, altijd weer de bouwwerkjes van de kinderen weg moeten halen omdat er ruimte moest voor iets anders, en vooral gebrek aan leuk creatief materiaal.

Vermits ik deze week wou starten met de inrichting, de blik op september dat dichterbij komt, heb ik al een paar dagen Pinterest doorzocht en de facebookpagina van ‘The Reggio Emilia approach’ (een aanrader trouwens!). Thuis een paar kasten uit elkaar gehaald en naar de klas gebracht, mandjes aangeschaft in kringwinkel en in de wereldwinkel, en op zoek gegaan naar spullen om die mee te vullen. Er moet nog heelwat bij, maar er is al een begin.

Bij het herinrichten en schikken kom ik dan weer op nieuwe problemen, want ik wil die bouwhoek zo groot, maar wat moet ik dan met die zandtafel en waar moet er nog een poppenhoek?… herkenbaar? Voor de kleuterjuffen en -meesters waarschijnlijk wel 🙂 Gesjouw met kasten, uitpakken en stapelen en weer inpakken, nog eens verschuiven,… Tja, en plots had ik een ‘three-in-one’-hoek.

Bouwhoek, zandtafel en poppenhuis allemaal bij elkaar. De oppervlakte bedraagt een kwart van mijn klaslokaal, en ja, er moet nog wat gepruld, verschoven, gevuld, gezocht, opgehangen (de spiegels bvb waar ze tegenaan kunnen bouwen) worden, maar ik zie het al voor me: een grote ruimte waarin ze met een paar potten en pannen vanalles kunnen klaarmaken, terwijl er ook enkele grote doeken komen om over de tafels te leggen en onder te kruipen, de zandtafel ga ik vullen met pellets, of misschien gewoon leeg laten in het begin, en het tafeltje dat erin staat, dat wordt dan een extra verdiep waarop en waaronder ze kunnen bouwen, de grote buizen vanuit de bak tot over de kast, autootjes die erdoorheen zoeven, een kruiwagentje met de pop erin,… ze zullen het wel klaarspelen, mijn prutskes. Nu nog op zoek naar heel veel leuke kleine dingetjes waarmee ze hun creativiteit bot kunnen vieren. En ja, de ladders van vorig schooljaar… die staan er ook nog… officiëel een onderdeel van ons klasmateriaal geworden… en de rest, dat vullen ze zelf wel in (met een beetje hulp van Juf).

About krisvandenbroeck

Schrijven is één van de belangrijkste mogelijkheden die ik heb. Naar de wereld kijken en voelen wat dat met me doet. En dan woorden geven. En delen. Soms donkere berichten, maar laat me vooral de Liefde in the picture zetten.

Leave a Reply

