Een verlucht klasje

Standard

Vaak heb ik het gevoel dat ons klasje veel te vol staat. Er is ook zoveel leuk materiaal, en ik wil ook wel dat iedereen zijn of haar gading vindt in het aanbod. Maar te veel is te veel. Vorig schooljaar al zorgde ik ervoor dat er een open ruimte kwam in het midden van de klas, zodat daar allerlei avonturen konden beginnen. Mijn motto is immers ‘every day starts with a new adventure’ en net als bij Alice in Wonderland ‘Everything is possible, if you believe in it’.

Dus na het poetsen en uitruimen en opnieuw sorteren van materialen, ging ik aan de slag met de inrichting. Over onze ‘tree-in-one’-hoek schreef ik al een stukje. Maar ook de rest van de klas had een dringende make-over nodig. Vooral de plek van de kring bvb, die stond toch zo overvol met doosjes en tafeltjes en prutsen van hier en ginder,… ik werd er een beetje onwel van 🙂

Vermits het doel was om de klas een natuurlijker uitzicht te geven (lees: ‘groener’), sleurde ik kastjes van thuis naar school, zocht mandjes uit in de kringwinkel en in de wereldwinkel, deed een oproep voor ‘loose parts’ (schelpen, steentjes, bouten en moeren, …), ging thuis op zoek en vond resten van electriciteitskabels (zo van die witte flexibele buizen waar de electriciteitsdraden doorheen worden getrokken), mooie stofjes,… enfin, een mens is rijker dan hij denkt, dus.

 

Dat ‘groener’ slaat ook op letterlijk ‘plantjes in de klas’. Ik kocht er zelf al enkele aan, en de bedoeling is dat elke kleuter zijn of haar eigen plantje heeft in de klas. Met een zelfbeschilderd bloempotje. Om zelf te verzorgen en aan het eind van het schooljaar mee naar huis te nemen. Er kwam ook een mini-serretje bij, en hopelijk lukt het om wat verder op het jaar zelf wat te kweken.

 

Ook de knutselhoek werd aangepakt. Opgeruimd, uitgesorteerd, er lag ook veel te veel papier in de kast, wie kon daar nog wat in terugvinden? Juf toch! En kastjes werden beter geplaatst, een beetje doordachter, wat bij elkaar hoorde, staat nu ook samen. Daar moet een mens dus al zo lang in de klas voor staan…

Onze stille hoek was al aardig uitgewerkt, vorig jaar, maar kijk, toch nog een leuke kast erbij, zodat het materiaal wat beter kon uitgezet worden, het is een leuk hoekje waar heerlijk gelezen, gerust, gebabbeld kan worden.

Zien jullie de lichtjes in het gordijn over de hoek, trouwens? Mooi toch 😉 En ja, de blauwe maan die hangt er ook nog.

En toen kwam de kring aan de beurt. De foto’s zeggen genoeg. Het is een ‘ontlucht’ kringetje, met een betere plek voor ons reken- en taalkastje, de zetel voor Juf (ah ja… ook belangrijk hé), en kijk, Juf vond een groot nieuw hartjeskussen met armpjes voor onze ‘time-out’-momentjes. We gaan ons kunnen ‘verbinden’!

In de gang is ook nog wat veranderd: aan de klasdeur staat nu een kastje, met bakjes en de grote broodmand erop. Elk bakje heeft zijn eigen ‘taak’: kom je ‘s morgens aan, dan mag je schooltas al dadelijk leeggemaakt worden (dan hoeven we daar later op de dag geen tijd meer in te stoppen): een mandje voor de drinkbussen (zo kan iedereen ook water drinken wanneer hij of zij dat wil doorheen de dag, en lege drinkflessen worden weer gevuld natuurlijk), een mandje voor de heen- en weermapjes, eentje voor de koekjesdozen! (koekje zonder papier erom in een doosje dus), en eentje voor fopspenen en slaapknuffels.

IMG_20160819_115909

Oh ja, en dit? Nee, er komen geen laden in dit kastje… het is een kabouterdeurtje naar de grote huis-bouw-zandtafelhoek 🙂

IMG_20160819_115603

De klas werd uitgetest, door Jufs’ kleindochter Janne, en goedgekeurd. ❤

IMG_20160819_143731

En nu nog kindjes in de klas 🙂 Tot gauw! ❤ Juf

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s