Daily Archives: March 4, 2017

De klas herschikt…

Standard

Ons Toverklasje is een graadsklas. We hebben Ketjes in onze groep tussen 2,5 en 4 jaar oud. In feite zullen de oudsten al ruim vier jaar zijn wanneer de allerlaatste peuters de klas binnenwandelen nadat ze net 2,5 werden. Een groot leeftijdsverschil. Minstens anderhalf jaar tussen de jongste en de oudste.

Eén aspect van werken met deze groep kinderen is de ruimte in de klas. Zomervakanties zijn er om overtollig materiaal uit de hoeken te verwijderen, kasten uit te ruimen, rommel weg te gooien, en vooral de klas te herschikken om in september te starten met een groep kleuters. Het vergt telkens een heel denkproces en tijd, schikken en herschikken, overdenken en daar weer over slapen, om de volgende dag alles aan de kant te gooien en opnieuw te beginnen.

Ondertussen zijn we halverwege het tweede trimester. Krokusvakantie. Over twee dagen wordt mijn oudste kleuter 4 jaar, terwijl diezelfde dag een frisse peuter voor het eerst de klas binnenstapt, net 2,5 geworden.

De noden van de kinderen veranderen voortdurend, maar ook de leeftijdsverschillen zorgen ervoor dat de ruimte telkens moet worden aangepast. Ik moet er als Juf voor kunnen zorgen dat ieder van mijn Ketjes aan zijn of haar trekken komt. De knutselaars, de handelaars, de kleine ingenieurs, de bouwers, de poppenspelers, de vertellers, de springers en lopers, de stille denkers, de spraakwatervallen,…

Maar ook moet ik ervoor zorgen dat mijn kleuters die al anderhalf jaar in mijn groep zitten, nog steeds hun gading vinden en uitdagingen krijgen, terwijl de nieuwe peuters naar veiligheid en duidelijkheid en troost op zoek zijn en wanneer ze daaraan voorbij zijn, op exploratie moeten kunnen.

Dat betekent dat er voldoende open ruimte moet gecreëerd worden naast plaats om aan het knutselen te gaan. Onderzoektafels naast plek om spelletjes te spelen. Bouwplaats, ruimte om rustig een boek te kunnen lezen of om op te gaan in rollenspel. Er moet overzicht zijn en ademruimte, maar ook ‘wegkruipplek’ en plaats om even alleen te zijn.

Eén van mijn collega’s kwam de klas binnen dinsdag, terwijl ik aan het werk was. ‘Het is hier precies grote vakantie’, zei ze lachend, terwijl ik met tafels stond te sleuren en hoeken uit elkaar haalde om weer nieuwe te creëren. Ze had gelijk 🙂 Zo voelde het ook wel.

Maar toen ik donderdagnamiddag de deur achter me sloot, haalde ik even opgelucht adem. Het zal nooit perfect zijn en wie weet sta ik volgende week al weer met tafels te draaien en te keren, maar ik denk wel dat ons klasje klaar is om mijn Ketjes en de nieuwe kinderen die nog komen, beter te onthalen. Ieder naar zijn behoeften. Of toch zo goed als…

17039038_1765099876849240_6070476574400590664_o