Wat hoor ik daar? Week 1.

Standard

We hebben de eerste week van onze ‘geluidenzoektocht’ achter de rug. Intens, en we ontdekten al een heleboel.

Het begon met een wandeling natuurlijk, en een geluidenzoektocht door de school.

 

Juf Eva ging met kleine groepjes kleuters telkens naar enkele andere klasjes, waar filmpjes werden gemaakt over de geluiden die ze daar hadden. Elkan klepperde met een spaghettivork, de wc maakte ook geluid, we hoorden kinderen knippen, blokken maken ook geluid als je ze stapelt,… Leuk! Een grote vondst werd dat! Alle geluiden die we vonden, werden opgetekend in ons grote vloerboek, en nadien ingekleurd.

De dag nadien had Juf een groot karton klaar, om een muziek-geluidenhuisje van te maken. Er werden al wat gaatjes in geknipt, en Coralina stopte er draden doorheen. We vonden enkele buizen van toen we zo stevig brandweermannen waren, om te blazen en geluid in te maken, en het huisje werd verstevigd met een kartonnen rol waar we weer andere geluidspullen aan konden hangen.

Ondertussen begon de grote doos in het midden van de klas een orkestbak te worden. Na ze te gebruiken als verstoppertjesplek, kwamen er enkele instrumenten in, dat bedachten ze helemaal zelf: blijkbaar was het een heel knus plekje om in te zitten trommelen. Afspraken maken, ook, dus, want je kan niet met z’n tienen in een grote doos gaan zitten met een instrument, daar komen gegarandeerd ongelukken van, vooral die instrumenten dan, die kunnen wel stuk 😉

Tegen woensdag was Zayd helemaal in zijn element want hij ontpopte zich tot een geweldig drummer en zanger tegelijkertijd… een duim groot maar oh zo muzikaal! Zalig om te zien en horen. Ook de schelpen en centjes maken geluid als je ermee giet en schraapt en in potjes doet, vanalles vult en dan weer leeggiet. En Ado… die was helemaal weg van de klankschalen!

Bij de klankschalen staat een mandje met verschillende soorten stokjes en ook een steen. Opdracht is om te onderzoeken welk geluid je het leukste vindt en met welk materiaal die klankschaal de mooiste klank voortbrengt. De klankschalen worden ook ondersteboven gedraaid, en af en toe neemt Juf ze mee in de kring om ze te laten zingen en met wat water erin, de kleuters van een verfrissende douche te voorzien.

Als Juf het zo leest, dan is dat ‘Wetenschap en Techniek’-thema van de jeugdboekenmaand helemaal spek naar onze bek 🙂 We ontdekten al zoveel de afgelopen dagen.

Tegen donderdag begon er al aardig wat materiaal aan ons muziekhuisje te hangen. Sleutels aan een touwtje, fotohouderclipjes aan een draad, een paar keukenspullen om tegen te tikken, en we maakten ook een gitaar van een schoenendoos, met elastiekjes errond, simpel maar leuk.

En volgende week? Dan beginnen we aan een eigen partituur en leren we die spelen. De Mèt (voor buitenstaanders: onze wekelijkse schoolbijeenkomst met toonmomenten op vrijdagochtend… here we come!

About krisvandenbroeck

Ik ben Juf, afgestudeerd in 1982, en doorheen alle voorbije 36 jaar rondgezworven, op zoek naar altijd beter, mooier, nieuwer, ... Met veel ups en downs, maar ontzettend veel mooie jaren al achter de rug. Juf van Het Toverklasje maar nu klaar voor een nieuwe uitdaging: samen met mijn parallelcollega gaan we co-teachen. Toverklasje wordt Wonderwoud, en hopelijk kunnen we die prachtige naam ten volle leven. En delen, hier op de site, met verhalen over onze kleine Wondertjes.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s